دوشنبه, 26 مهر 1400
مشروح خبر :: به بهانه هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق

یادداشت

به بهانه هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق

هر ساله هفته اول تیر، هم زمان با شروع فصل تابستان، هفته صرفه جویی در مصرف آب نام گذاری می شود. در این هفته ، فعالیت های فرهنگی واطلاع رسانی گسترده ای در سراسر کشور به منظور تشویق و ترغیب مشترکان با هدف اصلاح الگو و برای مدیریت مصرف صورت میگیرد. پر واضح است کاهش مصرف آب و نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع آبی کشورسبب ارتقای شاخص‌های زندگی و کاهش هزینه‌‌ها می شود و زمینه ای برای گسترش عدالت است.

به همین جهت در این هفته کلیه سازمانهای مرتبط تمامی تلاشهای خود را برای اجرای هرچه بهتر فعالیتهای پیش بینی شده در هفته صرفه جویی به کار می بندند، فعالیتهایی نظیر نشستهای مختلف، بازدید ها، اینفو گرافی، موشن گرافی، بیلبورد، تابلو های شهری و فضای مجازی و... اما این نوع فعالیتها تا چه اندازه تاثیرگذار است؟ و آیا این فعالیتها  و صرف هزینه و وقت  برای اجرای آنها بر افرادی که شاید سهمی در به وجود آوردن این بحران نیز داشته اند نیز میتواند تاثیر مورد نظر و مورد هدف را داشته باشد؟

با در نظر گرفتن شرایط  امروز جامعه به لحاظ  تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت ، افزایش عرضه و تقاضا و به تبع آن بالا رفتن میزان مصرف نازلهای انرژی نیاز به فرهنگ سازی در خصوص چگونگی مصرف بیشتر احساس می شود و نقش رسانه های عمومی و رسانه های مجازی  در افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی در محورهای مختلف مدیریت مصرف من جمله بخش آب بیشتر محسوس و مشهود است و در صورت هدایت درست افکار عمومی  این رسانه ها میتوانند نقش بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ مصرف صحیح در تمام حوزه ها ایفا نمایند.

با توجه به اینکه عمده مصرف آب در کشور ایران در بخش کشاورزی و با هدر رفت بسیار بالای آن می باشد، فرهنگ سازی در حوزه آب کشاورزی از یک سو و تغییر الگوهای کشت و ساماندهی علمی و اصولی روشهای آبیاری ازسوی دیگر ضروریات اتلاف منابع آب است که متاسفانه برنامه های تدوین شده در این خصوص طی سالهای اخیرچندان موفق نبوده و روز بروز به لحاظ تداوم خشکسالی ها بر تنش های آبی در کشور افزوده می شود.

در این میان نقش رادیو و تلویزیون به عنوان پرمخاطب ترین رسانه های فعال در کشور برای عبور از این بحرانها کاملا مبرهن است و رسالت مهمی را بر عهده دارند و با  تدوین برنامه های جامع و با در نظر گرفتن گروه سنی آحاد جامعه، مخاطبین رسانه و شرایط اقلیمی کشور میتوانند نقش پررنگ تری در جهت بهبود الگوی مصرف و صرفه جویی در مصرف آب و تحقق این امرایفا نمایند. به نظر میرسد لازم است برنامه های کلیشه ای که سالهای سال اجرایی شده جای خود را به برنامه های پربارتر و تاثیرگزار تری  و از یک تریبون پرمخاطب بدهد.

حال که آموزش ازسنین خردسالی تاثیرگذارتر بوده (به گفته کارشناسان این حوزه) و آنچه به عینه دیده میشود پذیرش فرهنگ از سنین زیر دبستان نهادینه تر میگردد، خوب است که با یک سرمایه گذاری مناسب در این حوزه و تهیه برنامه های متناسب سنین پایین تر مطابق استاندارهای جهانی و حتی با الهام گیری از فعالیتهای خوبی که در سایر کشورها در این زمینه انجام شده است، برنامه های جذاب و با پذیرش بالاتر از سوی گروه سنی پیش دبستانی  تهیه و تدوین گردد و این امر موکول به دوره راهنمایی و دبیرستان که فرهنگ به نوعی شکل گرفته است نگردد.

دست اندرکاران این امر با همکاری و همفکری و همسو سازی برنامه های خود با رسانه تلویزیون و بهره گیری از توان بالای متخصصان انیمشن ساز داخلی و تدوین یک برنامه انیمیشنی پربار و جذاب  میتوانند بر روی فرهنگ سازی در خصوص اصلاح الگوی مصرف وصرفه جویی در مصرف آب و عواقب ناشی از بی آبی بیشتر بپردازد. باشد که تداوم این کار و انجام اقدامات مشابه  از سوی رسانه ی دیداری و شنیداری با گذر زمان، باورهای غلط  مردم وشهروندان روستایی و شهری را اصلاح نماید و شاهد این باشیم که همه مردمان این سرزمین قدر قطره قطره آب را دانسته و برای آیندگان حفظ نمایند.

شیرین پارس نژاد سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی

کد خبر: 52881
  تاریخ خبر : 1400/04/07
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/04/08
 دبیر خبر
 132
  ثبت دیدگاه