یکشنبه, 6 اسفند 1402
مشروح خبر :: ورود آب به خلیج گرگان؛ تحقق وعده دیگری از دولت سیزدهم به مردم گلستان

ورود آب به خلیج گرگان؛ تحقق وعده دیگری از دولت سیزدهم به مردم گلستان

پس از سال‌ها عملیات احیای خلیج گرگان محقق شده و رهاسازی آب به خلیج گرگان با پایان عملیات لایروبی کانال آشور آغاز شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران به نقل از تسنیم، خلیج گرگان پس از تلاش‌های فراوان آبگیری شد این خبر بارقه های امید را در دل اهالی شهرستان‌های ساحلی خزر در گلستان زنده کرد.

مدت‌ها به علت پسروی آب خزر مناطق ساحلی این دریای در حال خشک شدن بود و در برخی مناطق شدت پسروی به حدی بود که بوی مشمیز کننده در منطقه می‌پیچید و مسافران و گردشگران با ورود به آن مناطق به دلیل بوی بدی که در آن مناطق بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن منطق را ترک می‌کردند.

خطر ریزگردها، بوی مشمئز‌کننده، کم شدن ماهی و‌ مرگ پرندگان مهاجر در دریای خزر کم کم گلستان را به سمت یه خطر زیست محیطی بزرگ که همانا خشک شدن خلیج گرگان بود سوق می داد و برای جلوگیری از مرگ خلیج گرگان تصمیمات عاجل نیاز بود.

 اما بارقه امید با یک جرقه آغاز شد، در سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور به گلستان سفر کرد و با قایق موتوری به منطقه رفت و آخرین وضعیت خلیج گرگان و جزیره آشوراده را بررسی کرد و رئیس دولت سیزدهم در بازدید از خلیج گرگان دستور داد که عملیات احیای خلیج گرگان و لایروبی کانال‌های آبرسان حتی ۲۴ ساعت هم به تاخیر نیفتد.

بازید وزیر کشور از وضعیت خلیج گرگان

احمد وحیدی وزیر کشور در پایان مهر ماه امسال در  سفر به گلستان برای آگاهی از وضعیت خلیج گرگان و مشاهده آخرین وضعیت اجرای طرح لایروبی، از این اکوسیستم بین‌المللی دیدن کردو گفت: پایداری خلیج گرگان نیازمند برنامه دراز مدت است

احمد وحیدی تصریح کرد: برنامه جامع برای پایداری خلیج گرگان باید انجام شود که یکی از بخش‌های آن رونق فعالیت‌های صیادی و گردشگری در این پهنه آبی است.

وی تصریح کرد:باید یک دستگاه لایروب به صورت همیشگی در حوزه خلیج گرگان فعالیت کند وبه همین دلیل وزارت کشور هزینه خرید دستگاه لایروب خلیج گرگان را تامین خواهد کرد.

وزیر کشور دستور داد: مطالعات طرح پمپاژ آب به خلیج گرگان باید هرچه سریعتر انجام و این طرح وارد مرحله اجرایی شود.

کانال آشور به طول ۱۱ کیلومتر بازگشایی شد

استاندار گلستان گفت: با همکاری قرارگاه سازندگی و بنادر و کشتیرانی کشور توانستیم در مدت کمتر از دو سال کانال آشور به طول ۱۱ کیلومتر را بازگشایی کنیم و با بازگشایی این کانال حدود ۳۵ تا ۷۰ سانتیمتر آب خلیج‌گرگان با کیفیت بسیار مطلوب بالا خواهد آمد.

علی محمد زنگانه تاکید کرد: در فرایند لایروبی خلیج گرگان چندین دستگاه کاترساکشن و لایروب، ده‌ها فروند قایق، تراکتور، بیل مکانیکی، کامیون ده‌ها وسیله راهسازی و مهندسی در شمال جزیره آشوراده مستقر شدند تا لایروبی از کانال «آشور» به عنوان نخستین اولویت عملیات احیای خلیج گرگان شروع شود ،تغییرات مرفودینامیکی کانال‌های آبرسان ناشی از پسروی آب دریای خزر و رسوب گذاری سبب شد که براساس برآوردهای کارشناسان، لایروبی و تعریض کانال آشور به بیش از یک میلیون متر مکعب خاکبرداری و انتقال رسوب نیاز داشته باشد.

استاندار گلستان با بیان اینکه ارزش اقتصادی خلیج گرگان ۹۴۵ میلیون دلار تخمین زده شده است تاکید کرد: با آغاز ارتباط بین خلیج گرگان و دریای خزر تهدیدی بزرگ از گلستان و مناطق همجوار برداشته شد.

زنگانه با اشاره به اینکه  تسهیل تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر از طریق لایروبی کانال آشور که  شاهد آن هستیم  اقدامی نجات بخش برای استان است که بی توجهی به آن می‌توانست کانون‌های ریزگرد با وسعت ۵۰ هکتار در استان ایجاد کند تصریح کرد: در این گام حجم آبی که بین خلیج و دریا تا یک ماه آینده تبادل می‌شود چندین برابر حجم سد‌های موجود در استان است و امروز در کیلومتر ۳ و سه دهم از مسیر کانال بازگشایی برای این تبادل انجام شد.

وی افزود: برای این طرح حدود ۱۶ برنامه مداخله‌ای در نظر گرفته شده است که تسهیل تبادل آب بین خلیج و دریا از طریق لایروبی کانال‌ها مهمترین آن بود و مداخلات دیگر مانند پمپاژ، تغذیه مصنوعی، لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج به همت قرارگاه شهید لولایی و اقدامات دیگر انجام می‌شود و در زمینه لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج تا کنون قرارگاه شهید لولایی ۱۶۰ کیلومتر لایروبی انجام داده است.

او همچنین با بیان اینکه اقتصاد دریا محور در دستور کار ما قرار دارد افزود : تفاهمنامه اولیه یک کلان پروژه با مشارکت سرمایه گذار و صندوق محیط زیست امضاء کردیم و امیدواریم شاهد رونق ویژه در موضوعاتی مانند آبزی پروری و گردشگری باشیم.

وی تاکید کرد: این کانال با نصب علائم کمک راهور در اطراف کانال و روشنایی مناسب تا پایان آذر با حضور رئیس جمهور به استان گلستان به بهره برداری می رسد و علاوه بر بازگشایی کانال آشور، با همکاری دادستان گلستان و دستگاه قضایی، اسکله بندرترکمن به پهنای دو هکتار خلع‌ید شد و این اسکله که در گذشته یک اسکله متروک بود بازسازی شده تا در آینده بتوان از آن برای تردد اتوبوس دریایی استفاده‌کرد.

وی تصریح کرد: در مسیر اسکله قبلی بندرترکمن تا جزیره آشوراده سه اسکله دیگر ساماندهی و طراحی شده تا مسیر ارتباطی بین اسکله جدید تا جزیره آشوراده تسهیل و روان شودو با لایروبی کانال آشور توسط قرارگاه سازندگی یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب آب وارد این خلیج می‌شود و در یک اقدام خلاقانه از طرف قرارگاه سازندگی برای نخستین بار در کشور دیوار چوبی به طول پنج هزارو ۴۰۰ مترمربع احداث شده تا رسوب وارد خلیج‌گرگان نشود.

استاندار گلستان تاکید کرد:با پایان لایروبی و اجرای فاز اول آبرسانی از طریق کانال‌های خلیج گرگان، سطح آب به اندازهای بالا آمده که دیگر نیازی به هل دادن قایق ها نیست و امکان تردد شناورها ایجاد شده است.

خلیج‌گرگان و جزیره آشوراده یک ذخیرگاه مهم جانوری و گیاهی است و متعلق به کشور می‌باشد که در گذشته به علت عدم بی‌توجهی به این ذخیرگاه‌ها، تعداد ۹۰ هزار پرنده از بین رفتند و با احیای این خلیج، ۱۵ گونه ماهی حفظ شده و پناهگاه ۱۵۰ هزار پرنده مهاجر خواهد بود.

مدیرکل محیط زیست گلستان نیز گفت: شوری آب خلیج گرگان به بالاترین میزان در یک دهه گذشته رسیده بود و اگر کانال آشوراده لایروبی و بازگشایی نمی شد تلفات زیادی را در آبزیان خلیج داشتیم.

محمد رضا کنعانی تصریح کرد: آب شیرین نقش پایدار اکولوژیکی دارد و بخش عمده ای از آن از حوزه آبخیز بالادست از قره سو و نکارود و همچنین خزر تامین می شود که به خودپالایی سیستم کمک می کند.

طرح احیای خلیج گرگان، نامزد دریافت جایزه برتر ملی از انجمن مدیریت پروژه ایران

نماینده هلدینگ دریایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: با دستور رئیس جمهور لایروبهای خاص ، لایروب کاتر ساکشن ، لایروب آبی و خاکی و سایر ماشین‌های مورد نیاز را تامین کردیم تا این حجم بزرگ از عملیات را انجام دهیم زیرا به دلیل عمق نامناسب لایروبی با دستگاه‌های راهسازی امکان‌پذیر نبود‌.

جعفر خنیور افزود: برای نخستین بار در کشور تیرهای چوبی در این طرح استفاده کردیم، به طول بیش از پنج کیلومتر در دو طرف کانال که مانع ورود رسوب به کانال در آینده می شود و برای انتقال مصالح لایروبی در بیش از صد هکتار دایکت هایی ایجاد کردیم و پس از انتقال مصالح لایروبی به دایکت ها برای تثبیت خاک حفظ محیط زیست از گیاه بومی منطقه به نام سالیکورنیا استفاده شد.

وی تاکید کرد: در این طرح تمام الزامات زیست محیطی را رعایت کردیم و این طرح نامزد دریافت جایزه برتر ملی از انجمن مدیریت پروژه ایران شده است.

خنیور ادامه داد: چهار درصد از طرح باقی مانده که شامل برداشت راه‌هایی است که برای لایروبی ایجاد کردیم و تکمیل علائم کمک ناوبری برای ایمن سازی کانال است.

 

کد خبر: 70144
  تاریخ خبر : 1402/09/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/09/02
 علی پورخیری
 208