شنبه, 27 بهمن 1403
مشروح خبر :: تقویت نقش روابط عمومی در مدیریت منابع آب؛ از شناسایی چالش‌ها تا برنامه‌ریزی راهبردی/ تاکید بر ساماندهی ساختار روابط عمومی صنعت آب

معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران مطرح کرد:

تقویت نقش روابط عمومی در مدیریت منابع آب؛ از شناسایی چالش‌ها تا برنامه‌ریزی راهبردی/ تاکید بر ساماندهی ساختار روابط عمومی صنعت آب

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران، با تأکید بر اهمیت نقش روابط عمومی در شرایط کنونی منابع آب کشور، گفت: در شرایط امروز، روابط عمومی بیش از هر بخش دیگری می‌تواند در مدیریت منابع و ارتباط مؤثر با مردم و رسانه‌ها نقش‌آفرینی کند.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، عباسعلی کیخایی با حکمی از سوی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به سمت سرپرست دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران منصوب شد و جلسه معارفه وی امروز با حضور مهدی دانشگر معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی و اعضای دفتر روابط عمومی برگزار شد.

مهدی دانشگر معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران در جمع همکاران دفتر روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: مدیریت منابع آب در کشور در سال‌های اخیر با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است و بسیاری از مشکلات کنونی حاصل سیاست‌گذاری‌ها و عملکردهای چند دهه گذشته است.

وی با اشاره به اهمیت بازسازی نقش و جایگاه روابط عمومی افزود: روابط عمومی به‌عنوان پل ارتباطی میان سازمان و جامعه، باید نقشی فعال‌تر ایفا کند و با نگاه تازه‌ای به مسائل اجتماعی و رسانه‌ای بپردازد.

دانشگر همچنین خاطرنشان کرد: در این مسیر، توجه به تاریخچه فعالیت‌های روابط عمومی و چالش‌های پیش‌روی آن ضروری است و بازنگری در فرآیندها و سیاست‌های اجرایی می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران بر ضرورت تقویت هم‌افزایی در سازمان و استفاده از تجربیات پیشکسوتان تأکید کرد و گفت: همکاری و هماهنگی بیشتر درون‌سازمانی می‌تواند گامی مؤثر در مسیر مدیریت بهینه منابع آب کشور باشد.

تاکید بر ساماندهی ساختار روابط عمومی صنعت آب و بازبینی فرآیندها در برنامه هفتم توسعه

وی بر ضرورت بازبینی وظایف و فرآیندهای موجود، بهبود شرایط کاری و ساماندهی ساختارها تأکید کرد و گفت: مشکلات ناشی از تغییرات در سازماندهی پرسنل و تأثیر آن بر کارآمدی عملکرد باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین اهمیت تقویت همفکری و همکاری میان کارکنان، ایجاد محیط کاری ساختارمند و کاهش فشارهای غیرضروری از مواردی است که سرپرست دفتر امور اجتماعی باید آن را مدنظر داشته باشد.

دانشگر، خاطرنشان کرد: بازبینی شرح وظایف و فرآیندها در دستور کار حوزه منابع انسانی قرار دارد و با جدیت در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته خواهد شد.

برنامه‌ریزی ساختاری روابط عمومی با تأکید بر انسجام و بهره‌وری

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت منابع آب ایران از تدوین برنامه‌های ساختاری و عملیاتی برای ارتقای نقش و عملکرد روابط عمومی در این شرکت خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت هماهنگی، تعریف دقیق شرح وظایف و بهره‌گیری از تجارب داخلی و بین‌سازمانی تأکید کرد: روابط عمومی نیازمند تجهیز و برنامه‌ریزی جامع است تا بتواند به عنوان نمادی کارآمد در ارتقای سازمان عمل کند.

دانشگر با تأکید بر نقش فعال مدیران روابط عمومی در سراسر کشور افزود: ۳۲ شرکت زیرمجموعه و مدیران روابط عمومی باید با هم‌افزایی و تعامل، برنامه‌های مشترک را اجرا و ارزش افزوده ایجاد کنند.

ایجاد انسجام، همدلی، و استفاده از خرد جمعی برای حل مشکلات، شناسایی افراد موثر، مدیریت بهینه منابع انسانی و استفاده از ظرفیت‌ها در راستای اهداف کلان سازمانی از دیگر مواردی بود که معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران در سخنان خود به آن تأکید کرد.

وی افزود: شناسایی نیروهای کلیدی و موثر درون سازمان و تحلیل نیازها، روحیات و انگیزه‌های آن‌ها، شناسایی رسانه‌ها، افراد تأثیرگذار (مانند خبرنگاران یا فعالان شبکه‌های اجتماعی) که می‌توانند بر دیدگاه عمومی نسبت به سازمان یا اهداف شما تأثیر بگذارند، از اهداف دفتر روابطط عمومی باشد.

تقویت روابط عمومی و ارتباطات

ایجاد استراتژی روابط عمومی با تاکید بر شفافیت، تعامل و ارتباط موثر با رسانه‌ها و مردم، شناسایی و آموزش سخنگویان و مدیران برای برخورد با چالش‌های ارتباطی و رسانه‌ای، دعوت از اساتید یا کارشناسان متخصص برای تقویت مهارت‌های مدیریتی و ارتباطی تیم‌ها، برگزاری جلسات منظم با مدیران، کارکنان و نمایندگان استان‌ها برای شناسایی مشکلات و ارائه راه‌حل‌ها، استفاده از خرد جمعی، هم‌افزایی برای تصمیم‌گیری‌های مهم و تشویق کارکنان به بازخورد دادن و مشارکت فعال در فرآیندهای حل مسئله از جمله مأموریت‌های مهم دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی بود که دانشگر در سخنان خود به آن اشاره کرد.

تعامل با مدیران ارشد صنعت و استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی استان‌ها

معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران، بر برگزاری جلسات منظم با مدیران عامل و مقامات ارشد برای همفکری و تدوین استراتژی‌های بلندمدت و ارائه گزارش‌ها و داده‌های جامع به مدیران برای تصمیم‌گیری بهتر را از دیگر اقدامات مورد انتظار از دفتر روابط عمومی خواند.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی ظرفیت‌های بالقوه استان‌ها و تخصیص بهینه منابع و تأکید بر عدالت در توزیع منابع و استفاده از نظرات محلی برای تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای را مدنظر قرار دهید. همچنین از ظرفیت نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مشابه برای معرفی دستاوردها و اهداف سازمان به منظور تقویت برند سازمان در عرصه عمومی بهره بگیرید.

تقویت روابط عمومی با همدلی و حمایت، گامی مؤثر در بهبود عملکرد سازمان‌ها

دانشگر، همدلی و همکاری سازمانی را رمز موفقیت در شرایط کنونی دانست و بر اهمیت به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و ارتقای زیرساخت‌ها تأکید کرد.

وی به نقش برجسته روابط عمومی در مدیریت ارتباطات درون‌سازمانی و تعامل با رسانه‌ها و جامعه پرداخت و گفت: برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و کاهش چالش‌ها، حمایت مستمر و برنامه‌ریزی دقیق ضروری است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با تأکید بر اهمیت حمایت مادی و معنوی از روابط عمومی، خواستار حضور فعال این بخش در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌های راهبردی شد و از شناسایی بیش از ۷۰ چالش اصلی حوزه آب به‌عنوان مبنای برنامه‌های آگاهی‌رسانی خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: حمایت مؤثر در بخش‌های مختلف روابط عمومی نقش کلیدی در تحقق اهداف راهبردی شرکت ایفا می‌کند.

دانشگر ادامه داد: ما پایه فعالیت‌های روابط عمومی را بر اساس برنامه راهبردی بلندمدت مدیریت منابع آب کشور، شامل ۱۷ ماده تدوین‌شده توسط آقای اردکانی، بنا نهاده‌ایم. یکی از این مواد، ارتقای آگاهی‌های عمومی درباره آب بود که ما نیز سیاست‌های خود را بر این اساس تعریف کردیم. نتیجه این رویکرد شناسایی ۷۰ تا ۷۲ چالش اصلی در حوزه آب بوده که هرکدام می‌توانند مبنای برنامه‌های آگاهی‌رسانی باشند.

وی با اشاره به ضرورت حضور فعال مدیران روابط عمومی در جلسات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شرکت، اظهار داشت: حتی اگر مدیر روابط عمومی حق رأی نداشته باشد، حضور وی در این جلسات باعث هم‌افزایی و تصمیم‌گیری بهتر خواهد شد. غیبت روابط عمومی در این جلسات کار را سخت می‌کند. روابط عمومی باید در این عرصه‌ها نقش مؤثری ایفا کند و از حمایت‌های لازم برخوردار باشد.

دانشگر ضمن تبریک به مدیر جدید روابط عمومی، بر اهمیت تقویت نقش روابط عمومی در انتقال تجربه‌ها و جانشین‌پروری تأکید کرد و افزود: انتقال تجربه‌ها و تربیت نیروهای جانشین، تضمینی برای استمرار موفقیت‌های سازمانی است. روابط عمومی نقشی محوری در ایجاد انسجام و همبستگی اجتماعی دارد و می‌تواند به‌عنوان یک نهاد فرهنگی تأثیرگذار، تحول فرهنگی را در جامعه تسریع بخشد.

وی در پایان با تأکید بر استفاده حداکثری از امکانات موجود، پیشنهاد داد که رسانه تصویری مانند فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند در کنار سایر ابزارهای روابط عمومی برای ارتقای آگاهی عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر: 79500
  تاریخ خبر : 1403/11/03
  آخرین به‌روزرسانی : 1403/11/07
 معصومه خداوردیان
 150