مدیرکل روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت نیرو مطرح کرد:
به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، غلامحسین مقیمی مدیرکل روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت نیرو، با حضور در نشست مدیران روابط عمومی بخش آب کشور که به مناسبت گرامیداشت روز روابط عمومی و به میزبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، با اشاره به اهمیت روز روابط عمومی گفت: امروز فرصتی مغتنم برای گرامیداشت نقش و جایگاه روابط عمومی است؛ چرا که روابط عمومیها در خط مقدم تعامل با جامعه هستند.
وی با اشاره به تجربه کاری خود در روابط عمومی بخش آب، با بیان اینکه روابط عمومیها تسهیلگر هستند، گفت: ما باید فضای کار و اثرگذاری را برای بدنه اجرایی سازمان آماده کنیم، اما نباید فراموش کنیم که بدون نقشآفرینی در سیاستگذاری، نمیتوانیم بهطور مؤثر فرهنگسازی داشته باشیم.
وی با انتقاد از نبود جایگاه سیاستگذارانه برای روابط عمومیها در وزارتخانهها و سازمانها اظهار داشت: روابط عمومیها نباید فقط مصرفکننده سیاستها باشند و بعد عبور از این مسئله، باید فرهنگسازی کرد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو با بیان اینکه ناترازی امروز آب، ریشه در سیاستگذاریهای نادرست گذشته دارد، با تأکید بر نیاز به مطالعات اجتماعی پیش از اجرای پروژههای عمرانی ادامه داد: پروژه بدون پیوست اجتماعی و مطالعات دقیق مانند پرتاب یک کمان با چشمان بسته است. اگر نتوانیم خواست مردم را بهدرستی بسنجیم، هیچ طرحی پایدار نخواهد بود.
مقیمی، روابط عمومیها را تنها ابزار سازمان برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و حتی مسئولان دانست و گفت: من یقین دارم که تنها نهادی که میتواند بازوی فکری قوی برای نهادهای تصمیمساز باشد، رسانه و روابط عمومی است. به همین دلیل باید جایگاه خود را بازیابی کنیم.
این مقام مسئول با انتقاد از روابط عمومیهایی که توان بیان مسائل سازمانی خود را ندارند، خاطرنشان کرد: اگر روابط عمومی جایگاهی ندارد، مشکل از خود ماست. مدیر روابط عمومی باید توان حل مسائل بنیادین سازمان را داشته باشد، وگرنه فقط نام مدیر را یدک میکشد.
مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ارتقای جایگاه حرفهای روابط عمومیها در فضای رسانهای شد و گفت: هر روابط عمومی باید تبدیل به یک چهره رسانهای در استان خود شود. داشتن صفحات فعال و رسانهای بودن مدیران روابط عمومی امروز دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.
وی افزود: ما سالهاست درباره صرفهجویی صحبت کردهایم، اما هنوز رفتار مردم تغییر نکرده است. ۸۷ درصد مردم میدانند باید صرفهجویی کنند، ولی اگر تغییر ایجاد نمیشودف به این دلیل است که آموزش مستقیم، چهرهبهچهره و موثر نداشتهایم.
مقیمی در پایان ضمن تشکر از تلاش روابط عمومیهای حوزه آب کشور، تأکید کرد: سال سختی از نظر منابع آب پیشرو داریم، اما اگر استراتژی ما اصلاح نگاه و نقشآفرینی آگاهانه در سیاستگذاری باشد، میتوانیم از این مرحله نیز عبور کنیم.